توضیح انواع لنز ها

آخرین ویرایش در ۱۳۹۹-۰۴-۱۵ ۰۰:۵۷:۵۸ ق ظ

امروز می خواهیم انواع لنز های دوربین را در حد نیاز اولیه بررسی کنیم، پس با پیکسمر همراه باشید.

lenz

اولین فاکتوری که در تمامی لنز ها باید بهش توجه کرد طول لنز هستش.

طول لنز بازه های متفاوتی را بر حسب میلی متر شامل می شود، که معمولا در بازه ی ۸ تا ۳۰۰ میلی متر خلاصه میشه ( البته هم طول های کوچک تر و هم طول های بلند تری از لنز ها موجود هست اما در دسته لنز های خاص برای کار های خاص قرار می گیرند. )

،توجه داشته باشید که به طور معمول وزن لنز با افزایش طولش افزایش پیدا می کنه و بعضاً این موضوع به قدری اهمیت پیدا می کنه که مجبور هستیم برای بعضی از لنز ها پایه نگهدارنده به صورت جداگانه تهیه کنیم.

با افزایش طول لنز محدوده دید ما هم در تصویر کم تر میشه و معمولاً برای ثبت یک تصویر با اندازه ثابت باید فاصله بیشتری از سوژه بگیریم پس طول بیشتر لنز، قدرت مانور شما رو هم کم می کنه و اگر قرار هست در فضای شهری و یا در چهارچوب خاصی از محیط عکاسی کنید بهتر هست لنز های با طول بیشتر از ۱۳۵ رو استفاده نکنید مگر در موارد خاص که مثلا شما نیاز دارید از سوژه عکسی تهیه کنید که بیشترین میزان بوک برای پس زمینه سوژه را ثبت کنید.

با کم تر شدن طول لنز تصویر شما واید تر و یا به نحوی کشیده تر می شود به نوعی که تصویر در مرکز فشردگی پیدا کرده و گوشه های آن قوس پیدا می کند مثل اینکه شما یک تصویر چاپ شده را روی یک توپ بسکتبال صاف کنید، تحدب تصویر در طرفین بیشتر می شود.

lenz

لنز های واید به طور معمول در عکاسی طبیعت و یا عکاسی از جواهرات استفاده می شود و حتی لنز محبوبی برای ولاگر ها و یوتوبر ها نیز می باشد.

 

لنز ها جدای از طول لنز دارای تیغه هایی هستن که نور ورودی به لنز را کنترل می کنند و به این خصوصیت لنز Aperture، F و یا فاصله کانونی دوربین می گویند که این عدد هر چقدر کوچک تر باشد نور وارد شده به درون لنز شما بیشتر می شود با افزایش نور ورودی شما برای عکاسی در مناطق کم نور تر تواناتر می شوید اما دقت کنید این موضوع می تواند روی White balance یا تعادل تمرکزی نور سفید در عکس های شما تغییر ایجاد کند.

camera

موضوع دیگری که در رابطه با لنز ها مطرح است قدرت زوم لنز هست که لنز ها را به دو دسته fix ( ثابت ) و zoom ( متغیر ) تقسیم می کند.

 

 

لنز های فیکس دارای شفافیت بیشتری هستند که در کنار آن عکس هایی با sharpness بیشتر برای شما به ارمغان می آورد اما در کنار کوچک تر بودنشان وزنی بنسبت کمتر نیز شامل حالشان می شود با این تفاوت که F بیشتری را می توانند برای شما به ارمغان بیاورند تا در هر شرایطی بتوانید نور مورد نیاز خودتان را برای ثبت عکس بدون تغییر ISO دوربین فراهم کنید و این مجموعه نکات، دلیلی بر گران تر بودن این لنز ها نسبت به لنز های متغیر است.

لنز های فیکس معمولاً برای عکاسانی استفاده می شود که یک سوژه خاص در تصویر برایشان بیشترین اهمیت ممکن را داراست مانند عکاسان صنعتی و عکاسان پرتره چرا که تصویر پس زمینه تا حدود زیادی بوک و یا تار می شود.

اما نکته ای که کمتر به آن توجه می شود تعداد عدسی های درون لنز هستش که به طور مثال برای لنز های فیکس ۵۰، بین ۶ تا ۹ عدد متغیر است که هرچه تعداد تیغه های عدسی افزایش یابد شفافیت تصویر ( به دلیل افزایش فیلتراسیون نور )، شارپنس و از همه مهم تر قیمت لنز را نیز افزایش می دهد، در حالی که فاصله کانونی حداقلی لنز را نسبت به لنز هایی با تعداد تیغه کمتر کاهش می دهد که می تواند تاثیر خوبی برای عکاسی در سرعت های بالا و ISO کمتر بگذارد.

درضمن لنز های بین ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر را مدیوم و بین ۲۰۰_۳۰۰ را Telephoto و در نهایت لنز های طولانی تر از ۳۰۰ را لنز Super Telephoto می نامند.

لنز ها از نظر رابط اتصالی با دوربین نیز با هم متفاوت هستند مثلا لنز های دوربین های بدون آینه، توانایی اتصال به دوربین های آینه ای را ندارند مگر با تبدیل مخصوص و یا لنز های شرکت Nikon به دوربین های Canon وصل نمی شود و بلعکس، اما باز هم با تبدیل مناسب شدنی است.

مارک های متفاوت دیگری نیز در بازار در خصوص لنز ها مانند، Sigma، Tamaron  و ... وجود دارد اما نکته دارای اهمیت در این تفاوت های ناشی از برندینگ در کیفیت نیست بلکه هر نوع کیفیتی در هر کدام از این لنز ها یافت می شود، در قیمت لنز ها هست به طور مثال تفاوت اصلی لنز های Nikon و Canon در قیمت بالاتر لنز های Nikon هست پس اگه دنبال جمع آوری لنز های متعدد هستید بهتره Canon را برای خرید دوربین انتخاب کنید، اما تا به اینجا بهترین کیفیت ها از نظر عملکرد و تا حدودی تصویر نهایی مختص به Sigma بوده که البته این نظر شخصی من هست که باز هم بر اساس نظر شخصی باید بگم اگه عکاسی شما در حرفه ای ترین حالت خودش است، بهتره دنبال لنز های معروف و گران قیمت نباشید چون علایق شما در طول دوران هنری خودتون در عکاسی بار ها تغییر می کند.

ممنون از اینکه با ما برای یک مقاله دیگر همراه بودید، برای اطلاع از تازه ترین خبر های پیکسمر، سایت و صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

 


در دسته بندی : - عکاسی

انتشار داده شده توسط در تاریخ ۱۳۹۹-۰۴-۰۹ ۰۱:۰۸:۵۱ ق ظ

آسان، مطمئن، عکس و ویدئوی خود را تولید کنید

ما تا پایان راه، در تمام مراحل، همراه و مشاور شما خواهیم بود.
گارانتی
ضمانت کیفیت محتوا
بازگشت تمام وجه در صورت عدم کیفیت محتوای تحویلی
پشتیبانی
پشتیبانی ۷ روز هفته
پشتیبانی از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب در تمام روز های هفته
بازگشت وجه
لغو سفارش تا ۲۴ ساعت
بازگشت تمام وجه پرداختی پس از لغو سفارش
حریم شخصی
حریم شخصی
دسترسی خصوصی به داده ها در فضای رمزگذاری شده
هئش مصنوعی
هوش مصنوعی
قدرت گرفته از هوش مصنوعی برای تولید محتوای با کیفیت
ذخیره زمان
صرفه جویی در زمان
سهولت مدیریت در تمام مراحل سفارش به صورت غیر حضوری

ارتباط با ما

  • برای مشاوره و همکاری با پیکسمر در ساعات اداری با شماره های زیر تماس بگیرید . ما را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

  • 09107192954
  • 021-91031895
  • تهران، نبش خیابان فلسطین و انقلاب، پ 281 ، ساختمان سرای نوآوری و صنایع خلاق، طبقه 5 ، خانه نوآوری ، پیکسمر
  • pixmer_com