توضیح هیستوگرام و نحوه استفاده از آن

آخرین ویرایش در ۱۳۹۹-۰۴-۲۳ ۱۳:۴۴:۵۳ ب ظ

امروز قرار هست هیستوگرام دوربین عکاسی و چگونگی خواندن آن را به منظور ثبت عکس های بهتر برای شما توضیح دهیم، پس با پیکسمر همراه باشید تا بتوانید از این نمودار به درستی استفاده کنید.

هیستوگرام نموداری از چگونگی شدت نور در تمامی پیکسل های تصویر است، به نحوی که هر چقدر از سمت چپ آن به سمت راست نمودار حرکت کنیم، تاریکی جای خود را به روشنایی می دهد.

گرادینس

حال برای ثبت یک هیستوگرام مناسب به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم.

اولین و مهم ترین آن، اور اکسپوز شدن و اور کانترست می باشد، این اتفاق زمانی پدیدار می شود که شدت نور از حالت طبیعی خارج شده و مجالی به رنگ ها برای دیده شدن ندهد مانند وقتی که از یک انباری تاریک و یا خورشید عکاسی می کنیم، اما این پدیده با توجه به کلیپ تشکیل شده در عرض های هیستوگرام قابل تشخیص است، به نحوی که اگر کلیپ در سمت راست باشد اورکسپوز صورت گرفته و باید ایزو را کم یا اف و سرعت شاتر را افزایش دهیم، اما اگر کلیپ در عرض سمت چپ هیستوگرام تشکیل شده باشد، یعنی نور بقدری کم به سنسور شما رسیده است که رنگی برای دیده شدن وجود ندارد، پس در این حالت باید عمل عکس وقتی که کلیپ در سمت راست تشکیل شده است را انجام دهیم.

نور

اما اشتباه نکنید همه ی ماجرا این نیست وجود گپ در هیستوگرام شما هم نشان دهنده حالتی غیر عادی در تصویر است، به نحوی که مشخص می شود تناژ مخصوصی از رنگ ها ناپدید شده اند.

برای رفع این مشکل با توجه به محل قرار گرفتن گپ می توان درمانی مشابه کلیپ را اجرا کرد تا عکس شما تمامی پیگمنت های رنگی را شامل شود، البته این در مورد یک عکس طبیعی مطرح است در بسیاری از مواقع عکاس بدنبال ثبت تصویری متفاوت از آنچه واقعیت است می گردد، پس طبیعی است که کلیپ یا گپ تشکیل شود.

simulated camera histogram

در هیستوگرام شاهد نمودی از رنگ ها هم هستیم به طور مثال قسمت هایی از هیستوگرام که رنگ های قرمز، ابی و سبز دیده میشوند به صورت کاملا اختصاص یافته مربوط به آن رنگ هاست، اما اگر با رنگ طوسی مواجه شدید نشان دهنده اورلپ شدن هر سه توناژ است، و اگر رنگ های دیگری را مشاهده کردید نشان دهنده اورلپ شدن دو نوع از پیگمنت ها می باشد.

توانایی خوانش هیستوگرام الزامی است، چرا که برای فهم بهتر نور به عکاس کمک می کند اما وجود هیستوگرام استاندارد نمایان گر یک عکس مناسب نیست، چرا که در هر سبک از عکاسی و یا از هر سوژه ای می توان تمامی خصوصیات یک هیستوگرام غیر استاندارد را دید، اما عکسی زیبا و مناسب داشته باشیم.

پس زیبایی عکس های خود را به هیستوگرام محدود نکنید، و اجازه خراب کاری در آن را به خود بدهید، چرا که عکس های خاص هیستوگرام خاص هم دارند، اما باز هم صرفاً خاص بودن عکس از هیستوگرام آن قابل تشخیص نیست.

پس از هیستوگرام مانند یک تری پاد به عنوان ابزاری برای ثبت هرچه بهتر عکس خود استفاده کنید تا درک کاملی از چگونگی مشخصات تصویر خود داشته باشید، به طور مثال ال سی دی دوربین خود وسیله دقیقی برای فهم چگونگی اکسپوز شدن نور ها نیست چرا که در محیطی تاریک ال سی دی نور بیشتری را نسبت به آنچه در واقعیت ثبت کرده اید نشان می دهد و یا بلعکس در حالتی که شما در زیر نور شدید آفتاب در حال عکاسی هستید، ال سی دی تصویری تاریک تر از آنچه که ثبت کرده اید نشان می دهد.

پس دقیق ترین ابزار شما برای فهم چگونگی پخش رنگ ها و حالت اکسپوز آن به واسطه هیستوگرام تامین می شود.

ممنون که پیکسمر را برای فراگیری چگونگی خوانش و تفسیر هیستوگرام همراهی کردید، برای اطلاع از تازه ترین اخبار و اطلاعیه های ما، سایت و صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

دوست دار همیشگی عکاسان پیکسمر


در دسته بندی : - فیلمبرداری - عکاسی

انتشار داده شده توسط در تاریخ ۱۳۹۹-۰۴-۲۱ ۱۸:۱۵:۴۹ ب ظ

آسان، مطمئن، عکس و ویدئوی خود را تولید کنید

ما تا پایان راه، در تمام مراحل، همراه و مشاور شما خواهیم بود.
گارانتی
ضمانت کیفیت محتوا
بازگشت تمام وجه در صورت عدم کیفیت محتوای تحویلی
پشتیبانی
پشتیبانی ۷ روز هفته
پشتیبانی از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب در تمام روز های هفته
بازگشت وجه
لغو سفارش تا ۲۴ ساعت
بازگشت تمام وجه پرداختی پس از لغو سفارش
حریم شخصی
حریم شخصی
دسترسی خصوصی به داده ها در فضای رمزگذاری شده
هئش مصنوعی
هوش مصنوعی
قدرت گرفته از هوش مصنوعی برای تولید محتوای با کیفیت
ذخیره زمان
صرفه جویی در زمان
سهولت مدیریت در تمام مراحل سفارش به صورت غیر حضوری

ارتباط با ما

  • برای مشاوره و همکاری با پیکسمر در ساعات اداری با شماره های زیر تماس بگیرید . ما را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

  • 09107192954
  • 021-91031895
  • تهران، نبش خیابان فلسطین و انقلاب، پ 281 ، ساختمان سرای نوآوری و صنایع خلاق، طبقه 5 ، خانه نوآوری ، پیکسمر
  • pixmer_com